Kochankowie Marlona Brando

Gdy w 1943 r., Marlon Brando dotarł do Nowego Jorku (jak sam mówił, miał wówczas „dziury i w skarpetach, i w głowie”) czekały przed nim do podbicia nie tylko scena i srebrny ekran, ale przede wszystkim serca wszystkich nowojorskich chłopców i dziewcząt. Wyrzucony z męskiej szkoły militarnej, według niektórych plotek, za zorganizowanie 9-osobowej orgii, w wieku 18 lat, postanowił rozwijać swój talent aktorski. Niepowtarzalność Nowego Jorku wykorzystywał też do zaspokajania swojej nienasyconej chuci. Nienasyconej przez całą karierę. Mityczna lista osób, z którymi spał zawiera i Marylin Monroe, i Cary’ego Granta, Richarda Pryora, Ritę Moreno i Jamesa Deana, z którym łączył go pokręcony, sadomasochistyczny związek. Wśród ogromnej spuścizny filmowej, jaką pozostawili po sobie Brando i jego kochankowie, znalazło się też wiele wybitnych queerowych filmów. Dwa z nich przybliżymy Wam właśnie w tej sekcji.

Papa & Dada

W swoim nowym filmie Daniela Ambrosoli, specjalizująca się w pełnych wrażliwości dokumentach, portretuje cztery jednopłciowe pary spełniające marzenie o rodzicielstwie.
Opowieści snute na przestrzeni kilku lat i różnych krajów łączą podobne cienie i blaski, radości i wyzwania związane z byciem rodzicem, a także ze stawaniem się nim. Różne są drogi bohaterów do rodzinnego spełnienia – jedni skorzystali z usług surogatki, inni zdecydowali się na adopcję. Brian i Ferd szukając źródła wiedzy o rodzicielstwie zauważyli, że nie ma w sieci dobrej strony skierowanej do nieheteroseksualnych przyszłych ojców, założyli więc własną. John i John byli zachwyceni szerokimi możliwościami wyboru cech przyszłego potomka, oferowanymi przez jedną z agencji surogatek, ostatecznie stwierdzili jednak, że zależy im jedynie na tym, żeby dziecko było zdrowe i szczęśliwe.

To właśnie bezwarunkowa miłość, oparta na tym pragnieniu, jest motywem przewodnim filmu. Jak mówią Christian i Mimmo: „bycie rodzicem oznacza po prostu okazywanie miłości. I kropka”.

We współpracy z kampanią społeczną Zorientowani na Rodzinę WIĘCEJ

Tramwaj zwany pożądaniem (A Streetcar Named Desire)

„Tramwaj…” był nie tylko przełomem dla praktycznie debiutującego Marlona Brando, ale też wstrząsem sejsmicznym dla całej idei aktorstwa oraz tego, jak tworzyć swoich bohaterów na wielkim ekranie. To początek znanej do dziś i trafiającej często na tabloidowe nagłówki „metody aktorskiej” – nie schematyczne odegranie postaci, a stanie się z nią jednością nie tylko ciałem, ale i myślami.
Blanche DuBois (Vivian Leigh, czyli Scarlet O’Hara z „Przeminęło z wiatrem”), straciwszy dom, wraca do swojej siostry Stelli. Mężem Stelli jest Stanley Kowalski, robotnik polskiego pochodzenia (to właśnie rola Brando), który nie wie jak reagować na nową kobietę pod dachem. Imponować jej męskością, flirtować, przerażać swoim gniewem? I czy pijackie sprzeczki, w jakie wdaje się Stanley z Blanche, to dowód jego męskości, czy wręcz przeciwnie, maska skrywająca głęboko zakopaną prawdę o swojej tożsamości?
„Tramwaj…” to po pierwsze sztuka Tennessee Williamsa – geja (co było tajemnicą poliszynela), wystawiona z ogromnym sukcesem na Broadwayu w 1947 roku (rolę Stanleya również grał Brando), ale też nowa jakość w aktorstwie, początek szału na obcisłe białe T-shirty i okrzyk „Stella!” rozbrzmiewający nie tylko pod koniec filmu, ale do dzisiaj mający swoje echa w całej popkulturze.

🏆 Academy Awards 1952 – Najlepsza Aktorka, Oscar – Vivien Leigh
🏆 Academy Awards 1952 – Najlepsza Aktorka Drugoplanowa, Oscar – Kim Hunter
🏆 Academy Awards 1952 – Najlepszy Aktor Drugoplanowy, Oscar – Karl Malden
🏆 Academy Awards 1952 – Najlepsza Scenografia, Oscar
– Osiem nominacji, m.in.: Najlepszy Film, Najlepszy Aktor – Marlon Brando, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz – Tennessee Williams
🏆 MFF w Wenecji 1951 – Nagroda Specjalna Jury, Puchar Volpiego – Najlepsza Aktorka – Vivien Leigh

Buntownik bez powodu (Rebel Without a Cause)

Świeżo przybyły do Los Angeles Jim Stark (James Dean) jest zatrzymany za bycie pod wpływem w miejscu publicznym. W areszcie poznaje Plato (w tej roli biseksualny Sal Mineo) i Judy (Natalie Wood), też nastoletnich i zbuntowanych. Wszyscy już dawno stracili jakiekolwiek zaufanie do swoich rodziców, szukają się na nowo w świecie odartym z dziecięcej naiwności i ideałów. Jim zakochuje się w Judy i zaprzyjaźnia z Plato, który staje się jego towarzyszem w pierwszych dniach w nowej szkole. Nie chce być jednak tylko przyjacielem – podkochuje się w Jimie.
Mamy rok 1955, ciągle obowiązuje restrykcyjny kodeks Haysa zakazujący dystrybucji w USA filmów w ogóle wspominających o homoseksualności, adoracja Plato jest więc pokazana widzowi tylko drobnymi wskazówkami, odrobinę za długimi spojrzeniami, cielęcym wzrokiem, no i samym przezwiskiem (to w „Uczcie” Platona zawarta jest przecież długa pochwała miłości męsko-męskiej). „Buntownik” to kino kultowe, filmowy przebój, który uczynił Deana nieśmiertelnym.

A jaki jest związek filmu z Brando? James Dean i Marlon Brando nie tylko byli kochankami, ale też według niektórych wersji prowadzili burzliwy, intensywny sadomasochistyczny romans, w którym Brando wykorzystywał oddanie Jamesa i bawił się nim, karząc mu chociażby godzinami czekać pod drzwiami swojej sypialni czy patrzeć jak uprawia seks z innymi.

🏆 Academy Awards 1956 – Najlepszy Aktor Drugoplanowy, nominacja do Oscara – Sal Mineo
🏆 Academy Awards 1956 – Najlepsza Aktorka Drugoplanowa, nominacja do Oscara – Natalie Wood
🏆 Academy Awards 1956 – Najlepszy Scenariusz, nominacja do Oscara – Nicholas Ray

Colette

Colette, jedna z najbardziej znanych pisarek francuskich, swoją karierę pisarską zaczęła w zasadzie przez przypadek. W 1893 r. (w wieku 20 lat) poślubiła znanego paryskiego pisarza Willy’ego. Na jego prośbę zaczęła pisać pół-autobiograficzną serię o Klaudynie. Opublikowany pod jego nazwiskiem cykl inauguruje „Klaudyna w szkole”. Książka szokuje historią romansu uczennicy z nauczycielką, ale jednocześnie bije rekordy popularności. Film z 2018 roku (w pisarkę wciela się Keira Knightley) obrazuje przemianę Colette z potulnej żony w wyzwoloną, samoświadomą kobietę. Colette nie boi się eksplorować swojej biseksualnej orientacji czy cielesności, a nawet wprost o niej opowiadać pod przykrywką heroin w swoich opowieściach. W końcu zaczyna walczyć o uznanie prawowitego autorstwa nad swoim ukochanym cyklem o Klaudynie.
Warto wspomnieć, że jednym z jej partnerów zostaje Max, transmężczyzna, od dorosłości funkcjonujący w paryskim świecie artystycznym pod męskim wizerunkiem, zaś, co ciągle jest zupełnym ewenementem w amerykańskich filmach, dwie drugoplanowe role cis postaci zagrane zostały przez aktorów trans: Jake’a Grafa i Rebeccę Root.

🏆 Hollywood Music In Media Awards (HMMA) 2018 – Nagroda HMMA – Najlepsza Oryginalna Ścieżka Dźwiękowa – Film Niezależny
🏆 London Film Week 2018 – LFW Award – Najlepszy Film, nominacja
🏆 Film Independent Spirit Awards 2019 – Spirit Award – Najlepszy Scenariusz, nominacja

Dziewczęta w mundurkach (Mädchen in Uniform)

Sam zarys fabuły „Dziewcząt w mundurkach” jest praktycznie identyczny co „Olivii”. Główna bohaterka trafia do żeńskiej szkoły z internatem, gdzie zakochuje się w nauczycielce. Oba utwory powstały na podstawie prawdziwych historii ich twórczyń. Jednak podczas gdy „Olivia” opowiada jakim rajem dla autorki była francuska szkoła, to Christa Winsloe napisała „Dziewczęta” jako formę poradzenia sobie z traumą jaką był dla niej rygor niemieckiej pensji. Kreuje to intrygujący przykład, jak z podobnego punktu wyjścia stworzyć filmy o zupełnie innym brzmieniu i klimacie.
Sztuka zadebiutowała w Lipsku i Berlinie w 1930 r., a już rok później powstała filmowa wersja, jeden z wcześniejszych filmów opowiadający wprost o lesbijskiej miłości. Film stał się od razu światowym sukcesem, a tekst dotarł nawet na polskie sceny w Warszawie, Poznaniu i Krakowie (wszystkie wystawienia w latach 30!). Do dziś to fundament lesbijskiego filmowego kanonu.

🏆 Boston Society of Film Critics Awards 2020 – Nagroda Specjalna – Best Rediscoveries
🏆 Faro Island Film Festival 1931 – Queer Train Award – Najlepszy Film Fabularny
🏆 Kinema Junpo Awards 1934 – Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
🏆 Venice Film Festival 1932 – Referendum Publiczności – Najlepsza Jakość Techniczna

Olivia

O „Olivii” można napisać wiele: zaginiona perła lesbijskiej kinematografii, ekranizacja pół-autobiograficznej powieści Dorothy Strachey, która wstrząsnęła brytyjskim literackim światkiem w 1949 r., a dodatkowo stała się inspiracją dla André Acimana przy pisaniu „Tamtych dni, tamtych nocy” (które przez moment chciał zatytułować „Oliver”). Zacznijmy więc najprościej – od fabuły. Kilkunastoletnia Olivia przybywa do szkoły dla pensjonariuszek, by spędzić tam ostatnie chwile edukacji. Miejsce podzielone jest między rywalizujące ze sobą (zakochane w sobie?) wychowawczynie: opanowaną, spokojną Julię i rozhisteryzowaną, chorowitą Carę. Do której drużyny dołączy Olivia?

Film zadziwia i zachwyca sielankowością nastroju. Dziewczęta spędzają czas na wspólnych posiłkach, spacerach, wycieczkach i czytaniu poezji. W tej saficznej, pozbawionej mężczyzn enklawie rodem z Lesbos nie ma miejsca na troski poza jak najbardziej burzliwymi, bo młodzieńczymi, pierwszymi miłościami. Dziewczęta wiedzą, w końcu są dobrze urodzonymi pannami u schyłku XIX w., że w przyszłości czeka na nich mąż, ale, jak mówi jedna z byłych wychowanic, mogą być szczęśliwe bez względu na obecność mężczyzn. Obraz przestrzeni, w której miłość jednopłciowa nie tylko nie jest podważana, ale jest wręcz normą, ciągle zachowuje świeżość i rewolucyjność, mimo że powstał ponad 70 lat temu.

🏆 BAFTA Awards 1953 – Nagroda Filmowa BAFTA – Najlepsza Aktorka – Edwige Feuillère, nominacja

Wsparcie udzielone przez Francuski Instytut Kultury w Polsce

Gay Love Affairs (Shorts)

Even If some day I’m gone? (¿Y si un día ya no estoy?)
Roman ma w pamięci wszystkie momenty, które dzielił z Andreasem. Wciąż myśli o ich wspólnej przeszłości. Ale Andres rozpłynął się w powietrzu; Roman desperacko próbuje się dowiedzieć, dlaczego.

reżyseria i scenariusz: Roberto Adrian Carlos Caballero, obsada: Ramon Yañez, Guillermo Guajardo Morales, Graciela Eligio Flores, produkcja: Meksyk 2022, czas: 11 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Fado Menor
Dwaj mężczyźni, homoseksualni imigranci, rozmawiają o swoich problemach podczas spaceru ciemnymi uliczkami Lizbony. Wspominając wspólny czas, wracają myślami do niezręcznego spotkania, podczas którego musieli zmierzyć się ze swoją seksualnością.

reżyseria: Salvador Alejandro Gutiérrez, scenariusz: Nusrat Islam, obsada: Paulo Pascoal, Matamba Joaquim, produkcja: Portugalia 2022, czas: 8 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Gods of the Supermarket (Les Dieux du supermarché)
W dobie ruchów na rzecz ciałopozytywności, ten krótki film jest hołdem dla mainstreamowego wizerunku męskiego ciała, do którego reżyser ma stosunek z pogranicza miłości i nienawiści. Poprzez serię obrazów zapożyczonych z internetu, film kwestionuje kulturową obsesję na punkcie nierealistycznych standardów piękna.

reżyseria i scenariusz: Alberto Gonzalez Morales, muzyka: Lucas Innocenti, Esteban Mercier, produkcja: Szwajcaria 2022, czas: 8 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Stay
Podczas ostatniej nocy w mieście Kaleb, bardziej znany jako Ivy Diamonds, spotyka Ryana, artystę z Vancouver. I choć Kaleb ma wkrótce wrócić do swojego burzliwego związku, na te kilka godzin spędzonych razem z Ryanem wszystko staje się jasne i oczywiste. Czułe i wnikliwe spojrzenie na związki.

reżyseria: King Louie Palomo, scenariusz: King Louie Palomo, Stephanie Cardona, obsada: Kenneth Wyse (Kendall Gender), Riley Davis, Jarred Stephen Meek (Deedee Lacraze), Van Dang (Shay Dior), muzyka: Aaron Smail, zdjęcia: Azael Flores, produkcja: Kanada 2022, czas: 22 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

The dependent variables (Le variabili dipendenti)
Pietro i Tommaso spotykają się u progu dojrzewania, w teatrze, gdy wokół rozbrzmiewa muzyka klasyczna. Tego samego popołudnia, w domowym zaciszu, spróbują zrozumieć siebie. Krótki film o pierwszym zderzeniu z intymnością, w którym nic nie jest pewne i nie ma ustalonych zasad.

reżyseria: Lorenzo Tardella, scenariusz: Mara Fondacaro, Elisa Pulcini, Lorenzo Tardella, obsada: Simone Evangelista, Mattia Rega, Francesco Ortolani, Lorenzo Robustelli, Silvia Venturi, muzyka: Fabio D’Onofrio, zdjęcia: Simone Rossi, produkcja: Włochy 2022, czas: 15 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

The extravagant illnesses (Les maladies extravagantes)
Siedemnastoletni Louis jest romantykiem, który uwielbia spędzać czas na małej wysepce ze swoim ukochanym Thibaultem. Ale Thibault jest także w relacji z Sophie. Louis zamierza rzucić na chłopaka miłosny czar, by mieć go tylko dla siebie.

reżyseria i scenariusz: Raphaël Deslandes, obsada: Guillaume Lenain, Alice Thillard, Martin Villemonteix, zdjęcia: Quentin Guichard, produkcja: Francja 2022, czas: 24 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Eismayer

Charles Eismayer to najsurowszy oficer szkoleniowy w Siłach Zbrojnych Austrii. Budzi respekt i strach. Bezwzględny wobec podwładnych, nie waha się w swojej dyscyplinie i rozkazach. Kiedy pojawia się nowy rekrut Falak, bez wstydu przyznający się do homoseksualności, maska, za którą sierżant skrywa swoją tożsamość, zaczyna pękać. Dla kogoś takiego jak Eismayer miłość do drugiego mężczyzny jest nie do pogodzenia z obrazem wzorowego żołnierza. Czy zdecyduje się ponad wszystko chronić swój wizerunek twardziela, czy pozwoli się ponieść sercu i pożądaniu?

Ta historia wydarzyła się naprawdę. „Eismayer” porusza temat stereotypowego wizerunku męskości oraz tego, jak orientacja seksualna jest automatycznie kojarzona z określonymi konwencjami i rolami.

🎫 Szczecin, Kino Zamek, 16 czerwca, godz. 19:30

🏆 Göteborg Film Festival 2023 – Dragon Award – Konkurs Międzynarodowy, nominacja
🏆 Les Arcs European Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności – Najlepszy Film Pełnometrażowy
🏆 Les Arcs European Film Festival 2022 – Nagroda Film Nuts – David Wagner
🏆 Max Ophüls Festival 2023 – Nagroda Publiczności – Najlepszy Film Fabularny
🏆 Venice Film Festival 2022 – Nagroda główna Międzynarodowy Tydzień Krytyki w Wenecji – Najlepszy Film
🏆 Venice Film Festival 2022 – Queer Lion, nominacja

Winter Boy (Le lycéen)

Oświetlony jasno gwiazdą Juliette Binoche, a także reżysera Christophe’a Honoré (m.in. „Mężczyzna w kąpieli”, „Piękna”), „Winter Boy” przedstawia historię, w której centrum znajduje się siedemnastoletni Lucas, rozdarty między bratem, który właśnie się wyprowadził, a matką, z którą chłopak został sam. Lucas przeżywa niedawną śmierć ojca, układając jednocześnie podczas wyjazdu do Paryża kolejne kawałki siebie. „Moje życie to dzikie zwierzę” – mówi. Siedemnaście lat to najczęściej wiek, w którym wszystko przeżywa się intensywnie – przyjaźnie, miłosne fascynacje, a także doświadczenie żałoby.

Christophe Honoré nakręcił film w dużej mierze osobisty. Wcielając się też w swojego zmarłego ojca, skupia się na relacjach bohatera z rodziną, eksplorując jednocześnie ten dziwny czas, kiedy człowiek mimo smutku chce czerpać z życia garściami. Jak mówi sam reżyser: „to film o tym, jak przemienić bezdyskusyjną tragedię w taką formę cierpienia, przy której będzie nas stać choćby na uśmiech”.

🏆 San Sebastián International Film Festival 2022 – Najlepsza Rola Pierwszoplanowa – Paul Kircher, Srebrna Muszla
🏆 San Sebastián International Film Festival 2022 – Najlepszy Film, nominacja
🏆 Lumiere Awards, France 2023 – Najlepszy Scenariusz, nominacja
🏆 Lumiere Awards, France 2023 – Najbardziej Obiecujący Aktor – Paul Kircher, nominacja

Wsparcie udzielone przez Francuski Instytut Kultury w Polsce

Sekret nocy letniej (Something You Said Last Night)

Debiut komediowy reżyserki Louis de Filippis, z którego bije żar włoskiego lata; czuje się wszechogarniające rozleniwienie i absurd międzypokoleniowych wakacji. Matka wymagająca od rodziny wspólnego śpiewania nostalgicznych piosenek i kochający, ale też wprawiający w zażenowanie ojciec nie ułatwiają tego doświadczenia. Ren i jej siostra Sienna są już trochę zbyt dorosłe i niespecjalnie podekscytowane perspektywą takiego urlopu, ale nie mają wyjścia, zwłaszcza Ren, która niedawno straciła pracę. Nudę można tu zagłuszyć rozwodnionymi drinkami, ale dyskomfort towarzyszący wychodzeniu na plażę w małej, konserwatywnej miejscowości pozostaje. Ren i Sienna noszą w sobie ciężar sekretów, a bezceremonialna szczerość ich matki nieznośnie podgrzewa atmosferę do granic wytrzymałości.

To inna niż dotychczasowe transhistorie, do których zdążyliśmy się w kinie przyzwyczaić. Nie ma tu miejsca na klisze dotyczące transpłciowości, powielane często w narracjach cispłciowych reżyserów, nawet jeśli mają najlepsze intencje. Odpadają też stereotypy dotyczące konserwatyzmu kanadyjsko-włoskich rodzin. Mamy natomiast bliskie spojrzenie na niepokoje Ren wynikające nie tyle z transpłciowości, co (a może przede wszystkim) z jej wrażliwości i wnikliwości typowej dla aspirującej pisarki. W tej roli błyszczy Carmen Madonia, którą powinniśmy zapamiętać. Takie postacie na zawsze zmieniają queerowe kino!

🏆 Rotterdam International Film Festival 2023 – Nagroda Jury Młodzieżowego IFFR
🏆 San Sebastián International Film Festival 2022 – Nagroda Sebastiane – Najlepszy Film
🏆 Toronto International Film Festival 2022 – Nagroda Changemaker Fundacji Shawna Mendesa
🏆 LesGaiCineMad, Madrid International LGBT Film Festival 2022 – Nagroda Jury

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Kanady w Polsce

A Human Position

Wśród zapierających dech krajobrazów Norwegii, w małym miasteczku na zachodnim wybrzeżu kraju, rozgrywa się czuła, słodko-gorzka historia dwóch młodych kobiet, Asty i Live. W tle mamy dziennikarskie śledztwo na temat losów pewnego uchodźcy, w które angażuje się Asta, trochę odnawianych krzeseł oraz kota jako bohatera drugiego planu. Najistotniejsze wydają się jednak uczucia łączące bohaterki i ich wspólne życie, na którym kładzie się cieniem depresja Asty.

„A Human Position” to film poruszający współczesne problemy, a przy tym stawiający wiele znaków zapytania, również w kwestii relacji łączącej główne bohaterki. Nieśpieszny w swojej formie, intryguje zastanawiającymi szczegółami i pozostaje w pamięci na długo po seansie.

🏆 San Sebastián International Film Festival 2022 – Nagroda Zabaltegi-Tabakalera, nominacja
🏆 Ghent International Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności, nominacja
🏆 Jeonju Film Festival 2022 – Nagroda Główna – Konkurs Międzynarodowy, nominacja
🏆 Nara International Film Festival 2022 – Złota Nagroda Shika – Najlepszy Film, nominacja
🏆 Chicago International Film Festival 2022 — Złota Nagroda Q-Hugo, nominacja

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Królestwa Norwegii w Warszawie

Trans Non-Binary World (Shorts)

Adam, Eve and the Forbidden Fruit (Adão, Eva e o Fruto Proibido)
Transkobieta po raz pierwszy od 15 lat ma szansę zbliżyć się do swojego syna.

reżyseria i scenariusz: R.B. Lima, obsada: Danny Barbosa, Lay Gonçalves, Manoa Vitorino, Margarida Santos, produkcja: Brazylia 2021, czas: 20 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Bodies
Transpłciowy aktor zakochuje się w reżyserze. Pragnie poddać się operacji korekty płci by zostać dziewczyną, jednak nie uzyskuje zgody swojego konserwatywnego ojca. Aktor próbuje przekonać ojca i wyznać miłość reżyserowi.

reżyseria i scenariusz: Morvarid Kashiyan, obsada: Anahita Dorri, Saeed Eshtiaghi, Hamid Reza Mohammadi, Farid Sajjadi Hosseini, zdjęcia: Arash Seifi, produkcja: Iran 2021, czas: 15 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

CANS Can’t Stand
Film opowiada historię grupy czarnych transkobiet z Nowego Orleanu, walczących o uchylenie ustawy CANS w Luizanie. Prawo dotyczące „nakłaniania do przestępstw przeciwko naturze” od 40 lat jest tam wykorzystywane przeciw osobom LGBTQ+.

reżyseria: Matt Nadel, Megan Plotka, obsada: Wendi Cooper, Milan Nicole Sherry, muzyka: Jenstar Hacker, zdjęcia: Nisa East, produkcja: USA 2022, czas: 19 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: polskie

Nicki
Doświadczenia transkobiety z mężczyznami, rodziną i rządem w Iranie, opowiedziane podczas drogi na rozmowę o pracę w Teheranie. Historia rozpoczyna się jako metafora, by zaraz przeskoczyć do bolesnej rzeczywistości. Obraz sprytnie balansuje między napięciem godnym thrillera a szczerymi emocjami, zamykając akcję w zwięzłej formie.

reżyseria: Saman Haghighivand, scenariusz: Saman Haghighivand, Fatemeh Pourhashemi, obsada: Kamyar Daryakenari, Hossein Amaraie, Siamak Adib, Soudeh Sadaie, muzyka: Renan Zelada, zdjęcia: Alireza Barazandeh, produkcja: Iran 2021, czas: 20 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

The Comfort Zone
Co mogłoby spowodować Twoje wyjście ze strefy komfortu?
Caleb jest bez wątpienia odnoszącym sukcesy, mającym moc decyzyjną cismężczyzną. Spełniając oczekiwania ojca, jest jednak daleki od bycia szczęśliwym. Ten stan zmienia się, gdy w życie Caleba wkracza raptownie Star, dynamiczna i ambitna wschodząca gwiazda rocka. Star wywraca komfortowe, ale pełne otępienia życie bohatera do góry nogami, dając mu poczuć smak przygody i na nowo spojrzeć na życie.

reżyseria i scenariusz: Ran Yatim, obsada: Alex MacNicoll, Alexandra Grey, Luke Jones, Kevin Fry, Shane Almagor, muzyka: Marcello De Francisci, zdjęcia: José Andrés, Solórzano Becerra, produkcja: USA 2022, czas: 17 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

W łóżku (Keilu ein mahar)

Guy i Joy bawią się świetnie na Paradzie Równości w Tel Awiwie, która jednak zostaje gwałtownie przerwana przez strzelaninę. Uciekając przed zagrożeniem do domu Guya, zabierają ze sobą innego uczestnika parady o imieniu Dan. Podczas gdy napastnik wciąż jest na wolności, a na ulicach trwa obława, Guy i Dan uciekają w noc pełną elektronicznej muzyki, seksu, narkotyków i paranoi…

UWAGA: film zawiera sceny przemocy, sceny intymne i nadużywania narkotyków.

Gay Stories (Shorts)

Alfie
Po przeprowadzce do Montrealu Alfredo znajduje sposób, by poczuć się jak w domu: jest nim burleska.

reżyseria i scenariusz: Alexandra Nadeau, obsada: Alfredo Monroy Marquez, zdjęcia: Simon Larochelle, produkcja: Kanada 2022, czas: 12 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: polskie/angielskie

Cock N’ Bull 3
Uczestnicy lotu, Chris i Wes, inicjują pokręconą gierkę w chmurach. Kiedy pilot zostaje otruty, samolot musi lądować awaryjnie.

reżyseria: Nathan Adloff, scenariusz: Nathan Adloff, Danny Rhodes, obsada: Nathan Adloff, Danny Rhodes, Drew Droege, Missi Pyle, Jim O’Heir, produkcja: USA 2022, czas: 24 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

King of Spades
Dla Ace’a i Gusa to miał być miły, niezobowiązujący numerek, ale zrobiło się zbyt intymnie. Gus jest zdezorientowany, Ace prosi o pomoc współlokatorkę. I jak tu wyplątać się z tej sytuacji, mówiąc szczerze o swoich uczuciach?

reżyseria i scenariusz: Andrii Zhuravskyi, obsada: Andrew Houghton, Callum Lloyd, Katarina Håkansson, zdjęcia: Franziska Dimitrova, produkcja: Wielka Brytania 2022, czas: 14 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Mercy
Szare miasto gdzieś w Polsce, samotność, wstyd, poczucie zagrożenia. Mercy pokazuje wycinek z życia pracownika seksualnego, unikając sensacji. Film podkreśla, że realizacja ludzkiej potrzeby dotyku i prawdziwych więzi jest często okupiona wątpliwościami i bolesnym doświadczeniem.

reżyseria i scenariusz: Milla Lewis, obsada: Kuba Kochanek, Mirosław Henke, Grażyna Walasek, muzyka: Agathe Max, zdjęcia: Vincent Prochoroff, produkcja: Polska 2022, czas: 13 minut, gatunek: film fabularny, napisy: angielskie

Service (Palvelus)
Na przepustce z wojska Niko odwiedza swojego dawno niewidzianego ojca. Czy to możliwe, że w tym przypadku czas leczy rany?

reżyseria i scenariusz: Mikko Mäkelä, obsada: Otto Rokka, Teijo Eloranta, Aleksi Holkko, zdjęcia: Iikka Salminen, produkcja: Finlandia 2022, czas: 15 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

The Fishing Net
Andras, kochający i związany z rodziną człowiek, skonfrontowany przez tajną policję z niewygodną prawdą, musi podjąć decyzję, która zaważy na całym jego życiu.

reżyseria: Anna Palinkas, scenariusz: Roxana Szarisz, obsada: Gergely Csiby, Andrzej Jaslikowski, Sam Spruell, muzyka: Kata Kozma, zdjęcia: Ádám Fillenz, produkcja: Węgry, Wielka Brytania 2022, czas: 15 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

The Loire River (La Loire)
Xavier zostaje znaleziony martwy na brzegu Loary, niebezpiecznej i tajemniczej rzeki we Francji. Jego najlepszy przyjaciel Agustín jest przytłoczony tą stratą, ale chce udać się na miejsce gdzie znaleziono ciało Xaviera, by podążyć tropem jego fantazji.

reżyseria i scenariusz: Alain Petiteau, obsada: Rodrigo Solana, Nancy Kabageni, Baptiste Peraisk, produkcja: Francja 2022, czas: 18 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Women to Women (Shorts)

Frida
Drogi młodej pielęgniarki i jej pacjentki spotykają się na styku chłodnego profesjonalnego podejścia i pragnienia bliskości.

reżyseria i scenariusz: Aleksandra Odić, obsada: Vicky Krieps, Aenne Schwarz, Geno Lechner, Horst Günter Marx, muzyka: Micha Kaplan, zdjęcia: Albrecht von Grünhagen, produkcja: Niemcy 2021, czas: 23 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Loved Girls Wear…

Sposób, w jaki Bunny patrzy na świat, od dzieciństwa był kształtowany przez zdecydowane poglądy jej matki. Jednak zaznawszy szczenięcej miłości, z nowymi, kolorowymi przyjaciółmi u boku, Bunny odkrywa, że świat nie jest aż tak ponury i zdradliwy, jak sugerowała jej matka.

reżyseria i scenariusz: Megan Teo, obsada: Cadence Koh, Julien Kerk, Eleanor Tan, zdjęcia: Anusha Lara, Shayla Lee, produkcja: Singapur 2022, czas: 12 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Monsieur Le Butch
Queerowe, dorosłe dziecko i staroświecka żydowska matka znów w jednym domu – dla Jude Dry ta sytuacja staje się punktem wyjścia do rozmów o różnicach, które mogą irytować. Między rozmowami o mastektomii a zabiegami fryzjerskimi, dwie bliskie osoby uświadamiają sobie jednak, że nie trzeba w pełni się rozumieć, by się kochać.

reżyseria i scenariusz: Jude Dry, obsada: Jude Dry, Cecelia Dry, zdjęcia: Jacob Blumberg, produkcja: USA 2021, czas: 12 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

On this wondrous sea
W jaki sposób kobieta przepełniona bólem jest zdolna odnaleźć w sobie siłę do walki o należne jej miejsce w społeczeństwie? Maria Cyber codziennie walczy o prawo do różnorodności.

reżyseria: Kalliopi Legaki, zdjęcia: Odysseas Pavlopoulos, produkcja: Grecja 2022, czas: 18 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: polskie/angielskie


To my next lover
Krótki film oparty na poemacie To my next lover (Do następnej osoby, którą będę kochać) o tym, co może nas czekać w związku z miłością.

reżyseria: Kieran Charnock, scenariusz: Paula Harris, obsada: Stevie Hancox-Monk, Elle Wootton, produkcja: Nowa Zelandia 2022, czas: 4 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

We’re not who we used to be anymore (Não somos mais o que éramos)
Przygotowując się do wyprowadzki z mieszkania, w którym żyły razem, Claudia i Dani odsłaniają przed sobą swoje lęki, uczucia i przekonania, które doprowadziły do końca ich związku. Przyznanie się przed sobą do porażki w budowaniu wspólnego życia prowadzi do momentu szczerości, ale i czułości.

reżyseria i scenariusz: Patrícia Sá, obsada: Adriana Lessa, Taty Godoi, muzyka: Dope.audio, zdjęcia: Rodrigo Provazi, Léo Eloy, produkcja: Brazylia 2022, czas: 20 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Gay Mix (Shorts)

A Certain Night
Russell po dłuższym czasie powraca do domu i życia, które chciał zostawić za sobą. Przyjdzie mu zmierzyć się z byłym chłopakiem, Aaronem i z jedynym członkiem rodziny jakiego zna – homofobicznym bratem, Robertem.

reżyseria i scenariusz: Sumin Kim, obsada: Oliver Rednall, River Simpson, Elliot Graziano, produkcja: Wielka Brytania 2022, czas: 19 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Cactus (Kάκτος)
Stavros włóczy się po mało gościnnych Atenach, próbując odnaleźć właściwą drogę w otoczeniu i w sobie samym.

reżyseria i scenariusz: Dimitris Zouras, obsada: Dimitris Zouras, produkcja: Grecja 2022, czas: 21 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Happy BirthGay (Homoledet)
Matka urządza dla syna pompatyczne BirthGay party, aby uczcić rok mijający od jego wyjścia z szafy. Bohater imprezy nie wydaje się jednak chętny do świętowania. Happy BirthGay to farsa o ukrywanych matczynych uprzedzeniach.

reżyseria i scenariusz: Niv Manzur, obsada: Dorit Lev Ari, Noam Karmeli, Shifra Milshtein, Gilad Merhavi, muzyka: Gal Lev, zdjęcia: Shahar Azmon, produkcja: Izrael 2022, czas: 16 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Reflections
Tak jak płyta długogrająca, wyjście z szafy ma dwie strony: poczucie winy i przyjemność. Reflection prowokuje do zastanowienia się nad tą koncepcją.

reżyseria: Kane Kwik, produkcja: Hiszpania 2022, czas: 11 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Water Circles Under Cotton Clouds (Círculos sobre agua, bajo nubes de algodón)
W dystopijnej przyszłości, w świecie targanym pandemiami i politycznymi wstrząsami, na dzikich obrzeżach miasta znajdują kryjówkę młodzi ludzie, którym udało się ukraść partię szczepionek. Jedni chcą sprzedać leki na czarnym rynku, drudzy rozdać wśród osób wykluczonych tak jak oni sami. Napięcie rośnie, a z nim przemoc na tle rasy i seksualności.

reżyseria i scenariusz: Roberto F. Canuto, Xiaoxi Xu, obsada: Pelayo Carrizo, Senén Valera, Alejandro Barrena, Úrsula Villalta, David Soto Giganto, Lucía Llamedo, Karim Abdou Thiam, Sam McNamara Ferreiro, Óscar Torrecillas, Eduardo Cabrera, Mia Onungue, muzyka: Andrea Centazzo, produkcja: Hiszpania 2023, czas: 24 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

You, Me & Him
Australijski busz to potężna siła, ekosystem tyleż piękny, co niebezpieczny. To samo można powiedzieć o ludzkiej podświadomości. Przed czym ucieka człowiek zagubiony w buszu? Jak znalazła się w nim drag queen z cekinową torebką i dlaczego towarzyszy chłopcu, który szuka zaginionego przyjaciela? You, Me & Him opowiada o ucieczce od tego, co w nas najbardziej realne i przyziemne oraz o sile przyciągania przez prawdę.

reżyseria: Bobbie-Jean Henning, scenariusz: Andy Johnston, obsada: Gabriel Nicholls, Andy Johnston, zdjęcia: Flick Smith, produkcja: Australia 2022, czas: 9 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Anima – My Father’s Dresses (Anima: Die Kleider meines Vaters)

„Niebezpiecznie jest trzymać dla siebie przemilczane rodzinne sekrety. Nieprzepracowane tajemnice odbiją się na życiu następnych pokoleń.”

Wychowana w Bawarii Uli Decker w dzieciństwie chciała zostać piratem lub papieżem. Nie przypuszczała jednak, że w bliskim otoczeniu ma kogoś, kto jest zupełnie inny, niż się wydaje. Po śmierci ojca, Uli dostaje od matki jego pamiętniki i sekretne pudełko, którego zawartość gwałtownie zmienia jej zdanie na temat najbliższych, ale też społeczeństwa, w którym dorastała.

„Anima” to rodzinny, dokumentalny rollercoaster przeplatany animowanymi fragmentami, opowiadający o zamieszaniu, jakie potrafią wywołać zarówno miłość, jak i tożsamość płciowa.

🏆 Achtung Berlin 2022 – Najlepszy Film Dokumentalny
🏆 Achtung Berlin 2022 – Nagroda Jury Ekumenicznego
🏆 Max Ophüls Festival 2022 – Nagroda Publiczności, Najlepszy Film Dokumentalny
🏆 Perlen – Queer Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności, Najlepszy Film Dokumentalny
🏆 Thessaloniki Documentary Film Festival 2022 – Nagroda WIFT

Lesbian Voice (Shorts)

Egúngún (Masquerade)
Młoda kobieta imieniem Salewa powraca do rodzinnej Nigerii. Szuka ukojenia po śmierci matki i zastanawia się nad swoją tożsamością. Zamiast tego wstępuje na ścieżkę, która wiedzie ją do przeszłości, w kierunku zrozumienia ludzi oraz doświadczeń, które ją ukształtowały.

reżyseria i scenariusz: Olive Nwosu, obsada: Teniola Aladese, Sheila Chukwulozie, Loveth Onyemaobi, Momoh Pius Oshogwemoh, Angel Peters, Elizabeth Popoola, muzyka: Tzvi Sherman, zdjęcia: Tom L. Weir, produkcja: Wielka Brytania, Nigeria 2021, czas: 15 minut, napisy: polskie/angielskie

Elo & Flo
Akcja filmu toczy się w ciągu kilku chwil, kiedy Eloise, żyjąca w otwartym związku z Florence, robi test ciążowy. Ewentualność wychowywania dziecka prowokuje rozmowę na temat przyszłości ich relacji. Czy są gotowe nadal być razem?

reżyseria: Mia Martinez, scenariusz: Joshua Thil, obsada: Amelie Fournel, Becca Isaias, muzyka: Brooke Teacher, zdjęcia: Jonnathan George, produkcja: Kanada 2022, czas: 9 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Inertia
Maddie jest świetną nauczycielką historii, najlepszą z jaką Rabia miała do czynienia. Kiedy jej mentorka doświadcza tragicznej straty, dziewczyna decyduje się doglądać Maddie, naginając granice typowej relacji między uczennicą a nauczycielką.

reżyseria i scenariusz: Mat Johns, obsada: Joanne Mitchell, Payal Mistry, Leah Baskaran, Neerja Sethi, Kelsey Openshaw, Liam Scholes, muzyka: William Morris, zdjęcia: Jenni Suitiala, produkcja: Wielka Brytania 2021, czas: 18 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Queen of Pain (La beauté du geste)
Charlotte, pracująca w telefonie zaufania dla osób zagrożonych samobójstwem, rozpoznaje w słuchawce głos byłej dziewczyny. Determinacja Lucile, aby zakończyć swoje życie, będzie skonfrontowana z uczuciami, które zostają na nowo rozgrzane.

reżyseria: Cyril Carbonne, obsada: Adèle Journeaux, Mathilde Mery, produkcja: Francja 2022, czas: 25 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Safar
Safar to opowieść o dwóch duszach, które chcą jedynie żyć długo i szczęśliwie, nie wyróżniając się z tłumu.

reżyseria: Kapil Joshi, scenariusz: Parakram Singh, obsada: Namrata Varshnay, Bharati Perwani, muzyka: Rameez Kzubair, zdjęcia: Ershad Shaikh, produkcja: Indie 2022, czas: 6 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Trans & Non-Binary Europe (Shorts)

Below the Surface (Bajo la Superficie)
Elkin opuszcza Kolumbię i przyjeżdża do Europy, by szukać swojej płciowej tożsamości. Zostaje pracownikiem seksualnym, wciąż podróżuje, również w głąb siebie. Intymny obraz, pokazujący z bliska zmagania bohatera.

reżyseria i scenariusz: Tomas Ponsteen, obsada: Elkin, produkcja: Holandia 2021, czas: 14 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: polskie/angielskie

Gloria
Film ukazujący historię niebinarnej osoby uprawiającej boks.

reżyseria i scenariusz: Tanguy Pochoy, obsada: Staiv Gentis, produkcja: Francja 2022, czas: 6 minut, gatunek: film muzyczny

Hate
Opowieść o kwestionowaniu swojej płci, relacji z matką i poszukiwaniu odpowiedzi w Bogu. Czy skutecznie?

reżyseria i scenariusz: Emiliano Sisolfi, obsada: Enrico Maroli, Antonella De Simone, Caterina Marino, zdjęcia: Giulia Eminente, produkcja: Włochy 2022, czas: 8 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Kiedy będę… (When I’ll be…)
Adam decyduje się na krok, który zmieni całe jego życie. Przed rozpoczęciem nowej ery, zamierza zdradzić oficjalny powód swojej decyzji swojej siostrze i rodzicom.

reżyseria i scenariusz: Tymoteusz Adam Kałużewski, zdjęcia: Vincent Prochoroff, produkcja: Polska 2022, czas: 21 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: angielskie

Panic Attack
Osiemnastoletni Alex jest w ferworze swojej tranzycji. Kiedy najlepszy przyjaciel odłącza się od niego w środku tej drogi, bohater musi dalej iść sam, konfrontując się ze swoimi lękami przed doświadczeniem tego, co jeszcze nieznane.

reżyseria i scenariusz: Anthony Assad, obsada: Laurence McCann, Jackson Lennon, Geraldine McAlinden, muzyka: Patrick O’Connor, zdjęcia: Keith Pendred, produkcja: Irlandia 2023, czas: 14 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Snatched!
Kylie dochodzi do wniosku, że jest transpłciowa. Jednak z obawy o to, że jej dziewczyna rzuci ją kiedy się o tym dowie, decyduje się nadal funkcjonować jako mężczyzna. Pewnego dnia tajemnicza istota porywa jej ciało i zmusza do przemiany. Prawda wyjdzie na jaw, będą złamane serca. Przyszłość będzie nie z tej Ziemi!

reżyseria i scenariusz: Jade Harris-Tyler, obsada: Jade Harris-Tyler, Rebecca Aguirre, Carly Durrer, Ghazi Al Ruffai, produkcja: Wielka Brytania 2022, czas: 36 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Błędny ognik (Fogo-Fátuo)

„Błędny ognik” to nieobliczalna fantazja erotyczno-ekologiczna; ocierający się o kamp wytwór wyobraźni scenarzysty i reżysera João Pedro Rodriguesa. Ten wyjątkowy filmowiec bawi się musicalową konwencją, cytując jednocześnie wzburzoną Gretę Thunberg czy przeskakując w czasie aż do 2069 roku. Mamy tutaj młodego arystokratę, który zapragnął zostać strażakiem, dzieci z zaangażowaniem śpiewające piosenki o drzewach oraz nawiązania do historii sztuki.

Książę Alfredo, następca tronu w portugalskiej dynastii przejęty pożarami lasów, szokuje swoją królewską rodzinę podjętą przez siebie decyzją. Postanawia rzucić studia, by ugasić potrzebę niesienia pomocy przyrodzie. Jego plan nie jest traktowany zbyt poważnie, tym bardziej, że delikatny książę nigdy nie zajmował się pracą fizyczną. Do pomocy początkującemu Alfredo zostaje przydzielony czarnoskóry Afonso, były student socjologii. Wśród strażaków młody książę przeżyje chwile i zobaczy rzeczy, jakie do tej pory widywał co najwyżej na barokowych obrazach…

🎫 Szczecin, Kino Zamek, 20 czerwca, godz. 19:30

🏆 Cannes Film Festival 2022 – Queer Palm, nominacja
🏆 LesGaiCineMad, Madrid International LGBT Film Festival 2022 – Specjalne Wyróżnienie Jury
🏆 European Film Awards 2023 – Nagroda Publiczności LUX, nominacja

Wsparcie udzielone przez Francuski Instytut Kultury w Polsce

Zatroskany obywatel (Ezrah Mudag)

Wszystko wygląda bardzo ładnie i harmonijnie. Piękne, świetliste, pełne zieleni mieszkanie w Tel Awiwie, a w nim Ben i jego partner Raz. Są szczęśliwi i zakochani. Planują rodzicielstwo (właśnie szukają właściwej dawczyni komórki jajowej i zdrowej surogatki), są świadomymi obywatelami i troszczą się o miejsce, w którym żyją (to imigrancka dzielnica). Tę idyllę przerywa brutalne zdarzenie, które uruchamia – niczym w procesie psychoterapeutycznym – mroczne mechanizmy głębokich uprzedzeń.

Idan Haguel, warstwa po warstwie, uważnie odsłania fasadowość multikulturowości, ponure oblicze gentryfikacji, a także przezroczysty, nieuświadomiony rasizm. Podtrzymując jasną, łagodną estetykę, reżyser stawia bezlitosną diagnozę dla uprzywilejowanej klasy średniej. Choć lokalny kontekst historyczny ma tu zasadnicze znaczenie, portret zadowolonego z siebie zachodniego człowieka ma wymiar uniwersalny. Niczym wytrawny terapeuta, Haguel zadaje pytania, na żadne nie dając jednoznacznej odpowiedzi.
Karolina Kosińska, Nowe Horyzonty

🏆 Berlin International Film Festival 2022 – Panorama – Nagroda Publiczności – Najlepszy Film Fabularny, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2022 – Teddy Award – Najlepszy Film Fabularny, nominacja

Peter von Kant

Najnowszy film François Ozona jest wariacją na temat dzieła innego twórcy – reżyser reinterpretuje „Gorzkie łzy Petry von Kant” Rainera Wernera Fassbindera. Jak zwykle u tego francuskiego reżysera, efektem jest film oryginalny, zabawny, prowokacyjny i ironiczny.

1972 rok, Kolonia, Niemcy. Uznany reżyser Peter (Denis Ménochet) pracuje w swojej rezydencji nad scenariuszem kolejnej produkcji. W odwiedziny przyjeżdża Sidonie (Isabelle Adjani), zawsze mile widziana dawna muza. Tym razem nie jest jednak sama – towarzyszy jej przystojny młody Amir, którego poznała w trakcie egzotycznej podróży. Peter gwałtownie zakochuje się w młodzieńcu, który zaczyna dominować nad mistrzem, dostrzegając w opętanym uczuciem Peterze szansę na odmianę swego losu.

🏆 GALECA: The Society of LGBTQ Entertainment Critics 2023 – Nagroda Doriana – Najlepszy Film LGBTQ Roku
🏆 FilmOut San Diego, US 2022 – Najlepszy Film Międzynarodowy
🏆 Berlin International Film Festival 2022 – Złoty Niedźwiedź – Najlepszy Film, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2022 – Teddy Award – Najlepszy Film, nominacja
🏆 San Sebastián International Film Festival 2022 – Sebastiane Award – Najlepszy Film, nominacja

Wsparcie udzielone przez Francuski Instytut Kultury w Polsce

Chrissy Judy

Znamy to wszyscy: każde z nas ma wśród znajomych taką jedną roztrzepaną osobę, która nie potrafi poukładać sobie życia. I tak ją kochamy, pomimo zamieszania jakie po sobie zostawia. Dla trzydziestoparoletniej drag queen Chrissy, taką osobą jest jej najlepsza przyjaciółka Judy, chaotyczna dragsa, która zawsze wypija o kilka drinków za dużo. Po latach spędzonych na dragowej scenie Nowego Jorku, Judy jest przekonana, że w tym sezonie ich wspólne show wreszcie odniesie sukces – ale Chrissy ma tym razem mniej krzykliwe priorytety. To skłania rozczarowaną Judy do uważnego przyjrzenia się swojemu życiu w roli drag queen. W rezultacie odkrywa siebie na nowo.

Ta czarna (a w rzeczywistości czarno-biała) komedia pozwala nam zajrzeć do queerowego podziemia. Zobaczymy tam zmagania nieheteroseksualnych mężczyzn w pogoni za miłością, akceptacją i własną tożsamością. Co zrobić, kiedy odtrąca cię rodzina, którą sam wybrałeś?

W moim imieniu (Nel mio nome)

Producentem wykonawczym „W moim imieniu” jest transpłciowy aktor i twórca filmowy Elliot Page. Dokument w reżyserii Nicolò Bassettiego jest inspirowany jego własnym doświadczeniem jako ojca Matteo, transpłciowego syna.

Film opowiada historię czterech transpłciowych mężczyzn – Nica, Leo, Andrei i Rafa – którzy spotkali się w Bolonii po tym, jak każdy z nich zaczął tranzycję. To opowieść o dojrzewaniu i przyjaźni, których nigdy za wiele, szczególnie w queerowym wydaniu.

Elliota ujęła dogłębna analiza rozmaitych odcieni ludzkiej tożsamości: „Nigdy nie widziałem takiego filmu. Fakt, że Bassetti często konsultował się ze swoim trans synem podczas produkcji, jest dla mnie bardzo piękny i myślę, że to osobiste doświadczenie widać w filmie. Jestem zaszczycony, że dołączyłem do filmowej ekipy i nie mogę się doczekać, aż wszyscy to zobaczą”.

Szczecin, Kino Zamek, 22 czerwca, godz. 19:30

🏆 Berlinale – Berlin International Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności – Najlepszy Dokument, nominacja
🏆 Berlinale – Berlin International Film Festival 2022 – Nagroda Teddy – Najlepszy Dokument, nominacja
🏆 TLVFest – The Tel Aviv International LGBT Film Festival 2022 – Najlepszy Dokument, nominacja
🏆 Hamburg International Queer Film Festival 2022 – Najlepszy Film, nominacja

Wsparcie udzielone przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie

Oponent (Motståndaren)

Główny bohater Iman ucieka wraz z rodziną z Iranu i zamieszkuje w ośrodku dla imigrantów na północy Szwecji. W swoim kraju był zapaśnikiem, postanawia więc wstąpić do lokalnego klubu zapaśniczego, licząc, że zwiększy tym samym szanse na stały pobyt w Szwecji. Łamie jednak w ten sposób obietnicę złożoną wcześniej żonie: obiecał jej nigdy już nie uprawiać wrestlingu. Kryje się za tym tajemnica, przez którą jego rodzina musiała opuścić Iran. Choć codzienne problemy związane ze statusem społecznym wciąż stanowią główne zmartwienie Imana, do głosu dochodzi też walka z własną tożsamością.

„Oponent” na tle kryzysu uchodźczego pokazuje historię skoncentrowaną na znaczeniu męskości i rodzinnych wartości.

🏆 Berlin International Film Festival 2023 – Nagroda Amnesty International Film, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2023 – C.I.C.A.E. Nagroda, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2023 – Nagroda FIPRESCI, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2023 – Label Europa Cinemas, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2023 – Pokojowa Nagroda Filmowa, nominacja
🏆 Berlin International Film Festival 2023 – Nagroda Jury Ekumenicznego, nominacja

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Królestwa Szwecji w Polsce

Three Nights a Week (Trois nuits par semaine)

Na początku jest spojrzenie: drag queen Cookie Kunty oszałamia i hipnotyzuje swoim wyglądem i występami. Baptiste jest oczarowany, choć w codziennym życiu czeka na niego dziewczyna Samia. Wejście w krąg drag queens pozwoli mu jednak znaleźć drogę do własnego twórczego rozwoju i pozbycia się duszących ograniczeń. Właśnie do tego od długiego czasu zachęcała go Samia – nie przewidywała jednak, że projekt fotograficzny jej partnera może przerodzić się w uczucie względem fascynującej Cookie…

Reżyser Florent Gouëlou oczami swojego bohatera pokazuje własną drogę do odkrywania radości w sztuce dragu, która jest drwiną ze skostniałych norm, choć jednocześnie bywa wyczerpująca fizycznie do tego stopnia, że ciężko jest chodzić na obolałych nogach, kiedy całą poprzednią noc spędziło się w butach na obcasach. W „Three Nights a Week” osobowość sceniczna i ta codzienna, pozbawiona makijażu, z impetem się zderzają. Nagle Baptiste odnajduje siebie w środku niecodziennego trójkąta z dwoma wcieleniami tej samej osoby. Czy w życiu, które drag queen dzieli ze swoim codziennym, zwyczajnym „ja” znajdzie się jeszcze miejsce dla drugiego faceta?

🏆 Venice Film Festival 2022 – Queer Lion, nominacja

Wsparcie udzielone przez Francuski Instytut Kultury w Polsce

In Her Words: 20th Century Lesbian Fiction

„In Her Words: 20th Century Lesbian Fiction” dokumentuje historię i odbiór lesbijskiej literatury od lat dwudziestych po dziewięćdziesiąte XX wieku. Narratorka Lilian Faderman opisuje wpływ, jaki najważniejsze zdarzenia w światowej historii miały na społeczność LGBTQ i odwrotnie: skandal, jaki wywołało „Źródło samotności” pióra Radclyffe Hall wydane pod koniec drugiej dekady ubiegłego stulecia wywarł nieodwracalny wpływ na społeczność kobiet kochających kobiety i zauważanie tej grupy przez resztę społeczeństwa.

Zaletą dokumentu są liczne wywiady z autorkami lesbijskiej prozy, które przedstawiają swoje osobiste historie na tle najpierw zastanej, a potem zmieniającej się obyczajowości. Pisarki mówią między innymi o poszukiwaniu miejsca, w którym można wyrazić siebie i o tym, jak dużo ich własnych doświadczeń zawartych jest w książkach. Dzięki imponującej kolekcji fotografii i wywiadów, film rzuca światło na wydarzenia, które miały wpływ na fenomen lesbijskiego pisarstwa i celebruje twórczość autorek.

Lucia Joyce & Flappers

Lucia Joyce (1907-1982), jedyna córka i muza Jamesa Joyce’a, kochanka Samuela Becketta. Marzyła o tym, by zostać tancerką, miała talent i najlepszych nauczycieli. Wybrała naukę w szkole prowadzonej przez Raymonda Duncana, starszego brata Isadory. Wzbudzała zainteresowanie krytyków i prasy, wróżono jej wielką karierę, pisano, że ma energię, entuzjazm i geniusz swojego ojca. Jej styl opisywano jako „subtelny i barbarzyński”.

Świetlaną przyszłość przekreśliła jednak choroba. Jej zachowanie stawało się coraz bardziej dziwne. Podczas przyjęcia z okazji pięćdziesiątych urodzin ojca, rzuciła w matkę krzesłem. Gdy z okazji publikacji „Ulissesa” w Stanach Zjednoczonych rozdzwoniły się telefony z gratulacjami dla Jamesa Joyce’a, ucięła kabel od telefonu.
Bywały okresy, gdy Lucia czuła się całkiem dobrze, ale potem przychodził czas obłędu i agresji.

Oskarżana o kazirodztwo i nieprzyzwoitość Lucia większość życia spędziła w zakładzie zamkniętym w Anglii. Właściwie każda z nas byłaby jak Lucia, gdybyśmy urodziły się wtedy i tam, gdzie kobiety nie posiadały praw obywatelskich. Nie wolno nam było być lesbijkami, nagimi, odważnymi, niezamężnymi a mimo to seksualnymi, podnieconymi, wściekłymi.

American Dream Gay (Shorts)

All the Young Dudes
Ozdobiona brokatem opowieść o wczesnych latach 70., kiedy glam rock był nie tylko popularną muzyką, ale i subkulturą dla wzlatujących ponad normę tęczowych ptaków. Amerykański nastolatek Billy jest buntownikiem, który sieje zamęt samą swoją obecnością w konserwatywnej szkole. Jego odwaga i styl bycia stają się inspiracją dla Jacoba, nieśmiałego wielbiciela glam rocka, którego kusi dzika strona życia z piosenki Lou Reeda…

reżyseria i scenariusz: William Stead, obsada: Blake Lafita, Richie Gambardella, Tanner Holman, muzyka: Nick Sabattini, zdjęcia: Chris Violette, produkcja: USA 2021, czas: 9 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Brother
Zbliża się wesele Tony’ego i Carlosa, jednak wizyta siostry jednego z panów młodych zamienia się w serię niezręcznych pomyłek. Lena, która okazuje się być homofobiczna, źle odczytuje wiele sygnałów, ale w końcu pojmuje, że wybrankiem jej brata jest Carlos.

reżyseria i scenariusz: Aleksei Borovikov, obsada: Anton Paraskiva, Evgeniia Tikhonova, Felipe Augusto, Beatriz Jamaica, muzyka: Johnny MacMillan, zdjęcia: Ryan Winnicki, produkcja: USA 2022, czas: 18 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

I Don’t Need a Reason
Jeden z sześciu krótkich filmów stworzonych jako dodatek do odcinków z 14. sezonu „RuPaul’s Drag Race”. W głównej roli zobaczymy drag queen Lady Camden poza dragowym wcieleniem, bez mocnego makijażu i tipsów, za to zajętą największą pozadragową pasją: baletem. Przy dźwiękach Clair de lune Claude’a Debussy’ego przekonujemy się, że balet i sztukę dragu może łączyć podobna magia.

reżyseria i scenariusz: Luke Willis, obsada: Lady Camden, Max van der Sterre, muzyka: Dylan Hurley, zdjęcia: Chandler Desforges, produkcja: USA 2022, czas: 3 minuty, napisy: polskie

LC Camderina Diner
Znana z „RuPaul’s Drag Race” Lady Camden próbuje jakoś znosić pracę w obskurnej kafejce. Z całych sił stara się sprostać rosnącym wymaganiom, do czasu kiedy katastrofa wyrywa ją z codziennej rutyny.

reżyseria i scenariusz: Luke Willis, obsada: Lady Camden, Mara Guevara, Tye Olson, Ruby Red Munr, produkcja: USA 2022, czas: 3 minuty, napisy: polskie

Purple Hours
Trwa bal, jednak gospodarz, Edwin gdzieś zniknął. Zaszywszy się w swoim studio, rozkoszuje się towarzystwem i tańcem ze swoim partnerem Pascalem – do czasu kiedy Pascal zadaje pytanie, na które Edwin nie był przygotowany.

reżyseria: Vaughn Oeth, Allison Jowers, scenariusz: Vaughn Oeth, obsada: Alexander Hanly, Aaron Porter, muzyka: „Clair de lune” Claude Debussy, animacja: Vaughn Oeth, Allison Jowers, produkcja: USA 2022, czas: 3 minuty, gatunek: film animowany, napisy: polskie

Sweet Home
Caleb, młody weteran wojenny, powraca do domu, by znów zobaczyć rodziców. Dobre wspomnienia są jednak zdominowane przez trudną przeszłość i jeszcze bardziej skomplikowaną teraźniejszość.

reżyseria i scenariusz: Lorenzo Sisti, obsada: Michael Deni, Charles Isen, Audrey Looye, zdjęcia: Simon Larochelle, produkcja: USA 2022, czas: 19 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

The Chaotic Melody of Tina
Uzależniony od metamfetaminy mężczyzna sięgnął dna. Jego umysł wciąż pędzi, choć śmierć jest blisko.
Uwaga: film zawiera sceny zażywania narkotyków, seksu, nagości i krwawe sceny z bronią.

reżyseria: David Anderson, Aaron Perra, scenariusz: Aaron Perra, obsada: Aaron Perra, Hexy Mama, David Anderson, produkcja: USA 2022, czas: 2 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Troy
Troy lubi głośny seks i uprawia go niemal bez przerwy. Troy mieszka przez ścianę z Theą i Charliem. I jeszcze trochę, a zupełnie zrujnuje ich wspólne życie… czy raczej je ocali? Czarna nowojorska komedia sąsiedzka o konsekwencjach nieproszonej bliskości.

reżyseria: Mike Donahue, scenariusz: Mike Donahue, Dane Laffrey, Jen Silverman, obsada: Dylan Baker, Hans Berlin, Phillip James Brannon, Michael Braun, Billy Carter, Dana Delany, Max Jenkins, Pooya Mohseni, Samantha Sherman, Adina Verson, Kristin Villanueva, zdjęcia: Ryan De Franco, produkcja: USA 2022, czas: 16 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Brazilian Gay (Shorts)

Burn (Queima)
Diego decyduje się spędzić ostatnie dwa dni w rodzinnym letnim domku, który ma zostać wyburzony. Nie przypuszcza, że nostalgiczny weekend przyniesie dziwną sytuację między nim, jego partnerem a przyjacielem z dzieciństwa, który pojawia się nagle i przywołuje wspomnienia niezakończonej relacji z przeszłości.

reżyseria: Caio Scot, scenariusz: Caio Scot, Vinicius Teixeira, obsada: Vinicius Teixeira, Caio Scot, Junio Duarte, zdjęcia: João Paulo Casalino, produkcja: Brazylia 2022, czas: 23 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Love Lingers
W domowej izolacji Jonas rozmyśla o relacjach z najbliższymi osobami, podczas gdy przebywają w szpitalu. Film Washingtona Calegari portretuje miłość i bezsilność wobec choroby.

reżyseria: Washington Calegari, scenariusz: Washington Calegari, Angela Ribeiro, obsada: Well Coelho, Angela Ribeiro, Diego Avelino, Gabriela Hess, Teka Romualdo, muzyka: Bemti, zdjęcia: Anderson Della Cruz, produkcja: Brazylia 2022, czas: 20 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Pedro Feels Like Dancing (Pedro Faz Chover)
Pedro ma pechowy wieczór: wsiada do złego autobusu, a jego telefon zostaje skradziony. Sytuacja zaczyna się zmieniać, kiedy poznaje faceta i idzie w noc, która przynosi nieznane wcześniej doznania.

reżyseria i scenariusz: Felipe César de Almeida, obsada: Guga Patriota, David Péricles, Mohana Uchôa, Enddi, zdjęcia: Aline Belfort, produkcja: Brazylia 2022, czas: 25 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Say It – An Autofiction (Poder Falar – Uma Autoficção)
Młody reżyser otrzymuje pozytywny wynik testu na HIV w dniu swoich urodzin. W filmie łączącym fikcyjną i dokumentalną narrację otrzymujemy ładunek informacji, refleksji, symboli walki z HIV/AIDS oraz sylwetek ważnych aktywistów. Umiejętność mówienia o tej chorobie w pewnym sensie jest uzdrawiająca, nie tylko dla osób seropozytywnych, jak ja, ale i dla całego społeczeństwa – mówi twórca filmu Evandro Manchini.

reżyseria i scenariusz: Evandro Manchini, zdjęcia: Felipe O’Neill, produkcja: Brazylia 2022, czas: 15 minut, gatunek: film dokumentalny, napisy: polskie/angielskie

Promise of a Wild Love (Promessa de um Amor Selvagem)
Młody mężczyzna podczas imprezy uświadamia sobie, że to będzie jego ostatnia noc. „Promise of a Wild Love” to queerowa fantazja o wolności i pragnieniu intensywnych doznań.

reżyseria i scenariusz: Davi Mello, obsada: Kelner Macêdo, Ines Bushatsky, Helena Albergaria, Vinicius Neri, Nathalia Ernesto, Raquel Ferreira, Ivy Szot, Atilio Rocha, Milton Castro, Rose Marie Costa, Deborah Perrotta, muzyka: Tarcísio Pereira, zdjęcia: Bruno Risas, produkcja: Brazylia 2022, czas: 23 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

How To Tell A Secret

Mr Gay World, młodzi imigranci, pełna energii drag queen: wszyscy żyli z wielkim sekretem, który ma moc wpychania z powrotem do przysłowiowej szafy nawet tych dumnych, swobodnych i wyoutowanych. Upłynęło już trochę czasu, od kiedy wirus HIV był niemal zawsze bezwzględnym wyrokiem. Nie zniknęły jednak ignorancja i uprzedzenia w społeczeństwie. Jak opowiedzieć o czymś, o czym nikt nie chce słuchać? Robbie Lawlor dowiedział się, że ma HIV w wieku 21 lat i został jedną z najmłodszych osób, które dokonały coming outu w irlandzkiej telewizji. Veda, pełna energii drag queen obiecała sobie, że nikomu nie zdradzi swojego statusu serologicznego, ale w końcu zrzuciła brzemię tajemnicy wyśpiewując ją. Grupa kobiet zaś, które nie mogą pokazać twarzy, znalazły kreatywne sposoby, by usłyszano ich głos.

Raz na jakiś czas pojawia się istotny film, który dzięki swojemu świeżemu, nowatorskiemu spojrzeniu podnosi na duchu. Taki właśnie jest „How To Tell A Secret”. Określany mianem dokumentu hybrydowego, łączy w sobie performance z technikami narracyjnymi z pogranicza gatunków. Warto go zobaczyć niezależnie od wieku i płci; działania, w jakie bohaterowie przekuli swój początkowy smutek i bezsilność po diagnozie to prawdziwa iskra nadziei.

Szczecin, Kino Zamek, 18 czerwca, godz. 19:30

🏆 Irish Film and Television Awards 2023 – Najlepszy Film Dokumentalny, nominacja

Lesbian Love Affairs (Shorts)

Blue Hour
Maja, kelnerka w małej miejscowości pośrodku niczego, dryfuje przez życie bez celu, próbując pogodzić się z trudną przeszłością. Pewnego dnia próg jej baru przekracza tajemnicza kobieta, która wyraźnie na kogoś czeka. „Blue Hour” miało szansę wystartować w wyścigu do tegorocznych Oscarów.

reżyseria i scenariusz: Stacey Rushchak, obsada: Monika Szwajnos, Karolina Rzepa, Beata Bandurska, zdjęcia: Grzegorz Adach, produkcja: Polska 2022, czas: 27 minut, gatunek: film fabularny, napisy: angielskie

Keep/Delete
W świecie przyszłości, gdzie wspomnienia są przechowywane jak pliki komputerowe, dwie kochanki decydują się na wymazanie swojej relacji z pamięci.

reżyseria i scenariusz: Kryzz Gautier, obsada: Wilder Yari, Lorena Jorge, Tryphena Wade, muzyka: Shirley Long, zdjęcia: Gabrielle Paciorek, produkcja: USA 2022, czas: 19 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Okay. Nevermind.
Młoda lesbijka postanawia poszukać miłości podczas domówki. Co może pójść źle, jeśli należysz do millenialsów z lękami społecznymi, ale bardzo pragniesz uczucia?

reżyseria i scenariusz: Yaaley Weiss, obsada: Shay Kol, Gili Ben Harush, Ella Shik Blum, Noa Lavi, zdjęcia: Amir Liberman, produkcja: Izrael 2022, czas: 4 minuty, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Ours (私たちの、)
Gdzieś we wnętrzu każdego człowieka gra piosenka o miłości…
Delikatna, rozgrywająca się w Tokio opowieść o fotografce przeżywającej zawód miłosny i wyzwalającej swoje pragnienia.

reżyseria i scenariusz: Kozue Ito, obsada: Kozue Ito, Ryohei Katsumata, Nana Akuzawa, Takuro Harada, produkcja: Japonia 2022, czas: 30 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie/angielskie

Yellow Polka Dot
Jest rok 1962, Sandra i Barbara cieszą się słońcem na plaży w towarzystwie swoich partnerów. Poprzednią noc wszyscy razem spędzili w klubie, gdzie między kobietami zawiązała się więź – jednak zupełnie inna niż zwykła przyjaźń, która połączyła mężczyzn.

reżyseria: Tin Nguyen, scenariusz: Ben Kurstin, obsada: Amy Stricker, Tori Lane Ross, produkcja: USA 2021, czas: 18 minut, gatunek: film fabularny, napisy: polskie

Szczecin, Kino Zamek, 17 czerwca, godz. 19:30

Bittersweet Becoming

„Nazywam się Karla Rae James. Mam 63 lata i dopiero po pięćdziesiątce zaczęłam tranzycję. Nie czuję nienawiści do tych części mnie, które pozostały fizycznie męskie. Ale rozpoczęcie tej drogi dało mi niesamowite uczucie spokoju, ulgi. Nowy sens i cel w życiu” – tak mówi o sobie bohaterka filmu „Bittersweet Becoming”. Wyrazista i urzekająca, choć należąca jednocześnie do trzech grup wykluczanych na różne sposoby: kobiet, osób wyłamujących się z normatywnych ram płci i wkraczających w wiek powszechnie uznawany za senioralny. Po latach spędzonych na ciężkiej pracy na statkach i długich miesiącach opieki nad chorą matką, po uzyskaniu jej błogosławieństwa odnośnie tranzycji, Karla jest gotowa rozpocząć proces fizycznej przemiany na własnych warunkach. Reżyserka Polina Teif dokumentowała jego przebieg, choć na przestrzeni kilku lat zmieniło się to, jak bohaterka definiuje udaną, satysfakcjonującą tranzycję.

„Bittersweet Becoming” nie powstałoby, gdyby nie solidna i wspierająca więź, jaka zawiązała się między Karlą i Poliną. Ten film to owoc współpracy opartej na zgodzie i zaufaniu, stworzonej wewnątrz, przez i dla queerowej społeczności.

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Kanady w Polsce

Before I Change My Mind

„Kim jesteś? Chłopakiem czy dziewczyną?” – to pytanie, które dobrze zna ze swojego doświadczenia Trevor Anderson, reżyser „Before I Change My Mind”. Robin, bohater filmu (czy raczej osoba, o której jest ta historia), woli odwracać uwagę od tej niejasnej kwestii. Polska wersja filmu utrudnia używanie neutralnego genderowo języka, jednak nikt tutaj nie określa Robin_a jednoznacznie jako „on”, „ona” czy „ono”. Faktyczna płeć jest kwestią drugorzędną, liczą się doświadczenia osoby ukazanej na ekranie. A nie należą one do łatwych, jak to często bywa w przypadku nastolatków, tym bardziej nienormatywnych.

Druga połowa lat 80. ze swoją oszałamiającą modą i muzyką staje się tu tłem dla historii pozornego wyrzutka, który nieoczekiwanie nawiązuje skomplikowaną więź ze szkolnym rozrabiaką i dręczycielem. Podejmujący ryzykowne wybory, żeby tylko jakoś się wpasować, Robin musi odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest dla niego ważne?

🏆 Philadelphia Film Festival 2022 – Nagroda Student Choice
🏆 Iris Prize Festival 2022 – Nagroda Jury, Najlepsza Rola Kobieca w Filmie Fabularnym – Lacey Oake
🏆 Alberta Film & Television Awards (AMPIA Awards) 2022 – Najlepszy Scenariusz
🏆 The Joey Awards, Vancouver 2022 – Najlepsza Rola Kobieca w Filmie Fabularnym (9-11 lat) – Lacey Oake
🏆 Calgary International Film Festival 2022 – Nagroda dla Wschodzącego – Kanadyjskiego Artysty – Trevor Anderson, nominacja
🏆 Locarno International Film Festival 2022 – Nagroda Złoty Lampart, nominacja

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Kanady w Polsce

Gorące dni (Kurak Günler)

Ambitny prokurator przyjeżdża do małego miasteczka objąć urząd po swoim poprzedniku, który zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Mieszkańcy początkowo wydają się otwarci na nowego przybysza, ale pełen ideałów i oddany swojej pracy mężczyzna może zachwiać obowiązujące od dawna w miasteczku status quo…
Zanim mężczyzna zacznie rozpracowywać korupcyjne układy, zdąży narobić sobie wpływowych wrogów, stanie się celem homofobicznych ataków, a wreszcie zostanie wplątany w sprawę brutalnego gwałtu popełnionego na młodej dziewczynie.

Thriller Emina Alpera jest metaforą opresyjnych rządów Erdoğana, lecz jego gorzka wymowa i duszna atmosfera będą czytelne wszędzie, gdzie władzę sprawują prawica i konserwatyści.

„To film o społeczeństwie zdominowanym przez mężczyzn i o ich wewnętrznych konfliktach” – mówił reżyser przy okazji canneńskiej premiery „Gorących dni”.

🏆 European Film Awards 2023 – Nagroda Publiczności Lux, nominacja
🏆 Ankara International Film Festival 2022 2022 – Konkurs Krajowy – Najlepszy Film
🏆 Antalya Golden Orange Film Festival 2022 – Nagroda Jury SIYAD (Cinema Writer’s Foundation) – Najlepszy Film
🏆 Cannes Film Festival 2022 – Queer Palm, nominacja
🏆 Cannes Film Festival 2022 – Nagroda Un Certain Regard, nominacja
🏆 International Crime and Punishment Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności – Najlepszy Film
🏆 International Crime and Punishment Film Festival 2022 – Nagroda Specjalna Jury
🏆 Thessaloniki Film Festival 2022 – Nagroda Publiczności – Najlepszy Film

Wsparcie udzielone przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w Warszawie

Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera.